Astrids OCR-tips

Med mere end 25 OCR-løb i bagagen giver vores superseje NOCCO-ambassadør Astrid Dyreborg Martin her gode råd og tips til dig, der overvejer at deltage i et OCR løb.

Hvordan blev du introduceret til OCR-verdenen?

Mit absolut første OCR-løb var i 2014, hvor jeg skulle løbe sammen med min veninde, som jeg også trænede CrossFit med. Efter blot 1 kilometer sagde veninde, at vi bare kunne mødes i mål, så jeg kunne give den alt, jeg havde. I hele 2015 arbejdede jeg med et OCR-løb i udlandet og havde derfor ikke tiden til selv at deltage i nogle løb herhjemme. I 2016 kom jeg hjem til Danmark og stillede til start i eliten for første gang.

 

Hvordan træner du op til et løb?

I OCR skal du både være stærk og kunne løbe langt og hurtigt. Derfor har jeg et løbeprogram, jeg følger ca. 5 dage om ugen. Jeg styrketræner ca. 4-5 dage om ugen, hvor jeg specielt fokuserer på core, overkropsstyrke og grebsstyrke. Derudover synes jeg, at crossfit er en super effektiv måde at komme i god form på og blive stærk, så hvis tiden er til det supplerer jeg min træning med det.

Teknikken på forhindringer er også væsentlig, så jeg besøger jævnligt steder, der har forhindringer til rådighed, som en del af min træning og fordi det er super sjovt. Sidst men ikke mindst klatrer jeg i Boulderhallen i København for at træne grebet.

 

Hvordan holder du dig motiveret og hvad gør denne sportsgren interessant?

Jeg har egentlig aldrig haft problemer med motivationen, da jeg virkelig elsker min sport. Jeg sætter hele tiden nye mål for min træning, det kan være mål inden for løb, max antal pull-ups eller at kunne udføre en bestemt forhindring. Det er kun i forbindelse med skader, det kan være svært at holde motivationen, da man ikke kan undgå at blive sat lidt tilbage.

Noget af det jeg elsker ved OCR er det uforudsigelige i sporten. Det er ikke ligesom fodbold, hvor spilletid, boldstørrelse og banestørrelse er forudbestemt. Det er heller ikke ligesom et Marathon, hvor du forud for start kender den præcise længde og rute. Derfor skal min træning være alsidig og gøre mig klar til at kunne overkomme alle former for forhindringer. Både fysisk og mentalt.

 

Dine bedste råd som du vil videregive til folk, som gerne vil begynde OCR?

Mit bedste råd er at man bare skal kaste sig ud i det og have det sjovt. Det er ikke et krav, at man kan alle forhindringerne eller at man skal være en hurtig løber. Du vil hurtigt finde ud af, hvor dine styrker og svagheder er, og så har man muligheden for at træne dem efter løbet.

 

Der er halvanden uge til CPH Warrior, hvad kan man gøre for at forberede sig?

Halvanden uge forud for løbet kan man ikke rykke meget på sin kondition eller styrke. Men man kan:

  • forberede sig mentalt og gøre sig klart, om man vil give sig selv max, eller om man vil følges i en gruppe og hjælpe hinanden igennem som et team
  • passe på ikke at give sig fuldt ud til træning, så man ikke stiller op med en øm krop på dagen
  • to dage inden fokusere på at få rigeligt med væske
  • aftenen og morgenen inden med fordel spise lidt ekstra kulhydrater
  • overveje hvilket tøj man vil løbe i. Mange løbere ser en fordel i at dække knæ og albuer, men det kan også blive varmt.