INTERVIEW MED VIET DOAN

Vores seje ambassadør Viet Doan stiller op i Mens Physique +185cm til Arnold Classic Amateur d. 22-24 september. Viet har lige vundet guld til Danmarksmesterskaberne i bodybuilding, hvor han stillede op i Mens Physique. Her tog han også guldet i kategorien overall. Vi har stillet ham en række spørgsmål angående hans hverdag, kost og træning op til konkurrencen, samt hans bedste råd til andre, som står i lignende situation eller overvejer at stille op.

Hvad laver du til hverdag?

Helt ærligt, ikke så meget. Jeg besluttede mig for at tage et år fri fra arbejde for at slappe af og nyde livet. Jeg havde regnet med, at jeg ville komme til at kede mig, når jeg ikke havde noget at lave, men alle mine dage er faktisk ret travle. Jeg tilbereder alle mine måltider friskt, så hvis jeg ikke er i køkkenet og laver mad eller gør rent, så vil du højst sandsynligt finde mig i træningscentret eller nede for at handle ind.

Hvad fik dig til at stille op allerførste gang?

Jeg har to personer, som jeg kan takke for min beslutning om at konkurrere. Den første person er min kæreste, som har opmuntret mig til at give det et forsøg. Den anden person er min gode ven Marc Skovsbøg. Han var den første person i Vesterbronx Gym, som kom over til mig, snakkede og hørte hvordan det gik med det hele. Han spurgte, om jeg nogensinde havde konkurreret før, og da jeg svarede nej nævnte han Newcomers i 2017 og sagde, at jeg skulle give det et forsøg.

Jeg havde aldrig forventet, at jeg havde en chance, men jeg endte med at være blandt 1st callouts og videre til finalerne og endte med at vinde guld. Jeg var meget overvældet og glad, og det gav mig blod på tanden til at blive ved med at konkurrere.

Hvordan ser dine træningsdage ud op til en konkurrence?

Jeg kører et 5-dags træning split, som ser ud som følgende:

*note; mave & læg bliver også smidt ind 2-3 gange om ugen i slutningen af en af mine træninger.

Mandag: Bryst, skuldre & let ryg

Tirsdag: Ben

Onsdag: Ryg, skuldre & let bryst

Torsdag: Hviledag

Fredag: Bryst & skuldre

Lørdag: Ben & ryg

Søndag: Hviledag

Hvordan ser din diæt ud op til en konkurrence?

Jeg må nok indrømme, at jeg er/har været meget fleksibel, når jeg er på diæt. Jeg er stadig ved at lære hvordan min krop fungerer og hvad den responderer bedst på. Min første diæt var MEGET fleksibel og en lidt rodet diæt. Denne gang har jeg været meget mere streng og fastsat på dét og det har helt klart vist sig i resultaterne denne gang. Min nuværende diæt indeholder følgende:

*note; jeg skifter lidt ud i krydderier og grøntsager i min mad for variation.

NOCCO (som det første om morgenen)

Måltid 1: Protein mug kage; æggehvider, proteinpuvler & banan

Måltid 2: Kyllingebryst, broccoli, asparges & riskage

Måltid 3: Kyllingebryst, broccoli, asparges & riskage

Måltid 4: Protein smoothie; jordbær, græsk yoghurt, proteinpulver & isterninger

Måltid 5: 5% hakket oksekød, champignoner, peberfrugt

Måltid 6: Protein smoothie; proteinpulver, banan, skyr & isterninger.

Hvad er dit hovedfokus op til Arnold Classic og konkurrencer generelt?

Jeg prøver at leve mit liv så normal som muligt og ikke lade min diæt forstyrre mit sociale- og personlige liv. Under min første diæt var jeg altid sulten og havde det elendigt hen mod slutningen af min diæt. Jeg har lært og erfaret rigtig meget om, hvordan min krop fungerer samt ernæring og timing, hvilket har gjort min sidste diæt meget lettere at inkorporere i min hverdag. Igennem hele min diæt har jeg kun haft 2-3 dage, hvor jeg har følt mig meget flad og demotiveret, ellers har jeg været glad og ved godt mod.

Hvad er dit bedste råd, som du vil videregive til andre I samme situation som dig?

Vedholdenhed er nøglen! Sørg for at være streng & præcis omkring din kost og træning, og så vil resultaterne følge med. Der vil være dage, hvor du har lyst til at give op, men kæmp dig igennem det og så vil du blive meget mere tilfreds og glad for dit slutresultat. Det vil give/lære dig disciplin, du vil lære hvordan din krop fungerer og den bedste følelse er at vide, at du har givet dig hundrede procent, når du står oppe på scenen! Sørg for at være ydmyg, da du altid kan lære nye ting.